Onweer oorzaak crash Airbus?

Advertentie
Mijn weer
  • Animatie van een blikseminslag op een vliegtuig. Klik op het beeld om de animatie te zien.

    Foto van de hoofdontlading van hetzelfde vliegtuig.

    De bliksem slaat gemakkelijk in op de neus van het vliegtuig.

    Een hevig onweer boven zee. De rolwolk die zich ervoor uitspreid wijst op hevige turbulentie. Dit kan erg gevaarlijk zijn voor de luchtvaart.

  • Onweer oorzaak crash Airbus?
    03.06.2009 16:27

    Blikseminslag

    • Advertentie

    Maandag verdween de airbus A330-200 van Air France van de radar. Wat gebeurde er met het vliegtuig? Volgens experts is de kans klein dat het vliegtuig door een blikseminslag zou neergestort zijn. Het komt immers geregeld voor dat een bliksem op een vliegtuig inslaat, in zo’n 60 % van de gevallen wanneer een vliegtuig door een onweer vliegt. De lading wordt echter direct afgevoerd.  Net zoals een auto, is een vliegtuig een kooi van Faraday. Het aluminium omhulsel geleidt de lading perfect en is dus in principe veilig voor een blikseminslag. Tegenwoordig worden er ook kunststoffen gebruikt. Om het toestel op die plaatsen opnieuw geleidend te maken, wordt aluminumverf, koperdraad of bliksemafleiderstrips gebruikt. In uitzonderlijke omstandigheden kan de apparatuur uitvallen, maar tegen de hoge elekromagnetische velden wordt de boordapparatuur beschermd.

    Hiernaast kan je op de animatie klikken en zien hoe een vliegtuig –opstijgend van de luchthaven van Osaka- weinig last heeft van de blikseminslag.  Omdat de videoclip in slow motion is, kan je goed zien dat een ontlading in twee fases verloopt. Een bliksem zoekt eerst contact met de aarde, waarbij een voorontlading te zien is. Eens contact met de aarde lopen de elektronen naar de aarde. Dit is de hoofdontlading, gekenmerkt door een fellere lichtflits.  Zelf heb ik ook een blikseminslag tijdens een vlucht meegemaakt. Een harde knal met een flits, waarna een knetterend geluid volgde. Eerlijk waar, ik zat eventjes lijkbleek en verdwaasd rond te kijken. Tot de kapitein uitlegt dat het om een gewone blikseminslag ging.

    Turbulentie

    Wat mogelijk een oorzaak was van de crash van het vliegtuig, was de hevige turbulentie die gepaard ging met het onweer, waar het vliegtuig rond 4.00 u doorvloog.  Turbulentie ontstaat als windrichting en windkracht met de hoogte sterk varieren. Vliegtuigen, die zich met snelheden tussen 800 en 1000 kilometer per uur door de atmosfeer bewegen, zijn uiterst gevoelig voor dergelijke veranderingen. Vooral (onweers)buien kunnen de lucht op grote hoogte in de atmosfeer erg turbulent maken.  Buienwolken ontstaat in principe door de sterke vertikale luchtbewegingen. In zware buien kunnen die snelheden tot 150 kilometer per uur bereiken. Een vliegtuig dat door zo'n buienwolk heen vliegt krijgt vanalles over zich heen. Eerst wordt het bij voorbeeld door een valwind naar beneden geduwd, vervolgens komt hij door een gebied waar zo'n storm omhoog staat en vlak daarna vliegt hij weer door een dalende luchtstroming. In de onweders van afgelopen maandag (25 mei)kwamen dergelijke hevige turbulenties voor. Alle vliegverkeer werd dan ook een tijdlang stilgezet.  In principe zijn de verkeersvliegtuigen bestand tegen turbulenties, maar in extreme gevallen is het niet uitgesloten dat een vliegtuig hierdoor onderuit gaat. En dan nog krijgen sommige piloten het vliegtuig toch weer mooi horizontaal. Zo was er een vliegtuig dat door een valwind bijna 7 km omlaag viel. Pas op 1500 m kreeg de piloot het vliegtuig opnieuw onder controle.